Voor organisaties met personeel onderstreept dit het belang van goede informatiebeveiliging. De werkgever moet een kopie paspoort van een medewerker immers nog tot 5 jaar na uitdienst gaan bewaren voor fiscale doeleinden. Hierdoor bezitten veel organisaties persoonsgegevens die tot identiteitsfraude kunnen leiden als ze in verkeerde handen vallen. Het voldoen aan een passende beveiligingsnorm zoals de ISO27001, NEN7510 (zorg) of de BIO (overheid) borgt dat de organisatie veilig met gevoelige data om kan gaan.
Bij een datalek waarbij ID-kopieën verloren gaan, kunnen werkgevers aansprakelijk worden gesteld voor de vervangingskosten van identiteitsbewijzen, die ongeveer 150 euro per stuk bedragen. Voor een organisatie met 200 medewerkers (waarbij de ex medewerkers van de afgelopen 5 jaar worden meegerekend) betreft dit alleen al 30.000 euro. Alleen in een uitzonderlijk geval waarbij de beveiliging top geregeld is volgens een passende norm en de organisatie niks te verwijten valt dan kan een rechter oordelen dat de organisatie niet hoeft te betalen. In de praktijk zijn de kosten vaak juist nog hoger dan het genoemde bedrag omdat er nog meer schade is voor de (ex)-werknemers, die ook vergoedt moet worden door de organisatie. Daarnaast kan de organisatie imagoschade oplopen en een boete ontvangen. Al met al genoeg reden om ID-kopieën (en andere persoonsgegevens) goed te beveiligen.
Bron: Kan ik mijn identiteitsbewijs als gestolen opgeven als een digitale kopie is buitgemaakt?
Heeft u een vraag of wilt u meer informatie?
Weten hoe deze diensten jouw organisatie kunnen ondersteunen? Onze ervaren consultants helpen je graag! Neem contact op en ons team komt er binnen 24 uur op terug.